O úrade

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky vznikol 1. júna 2022 na základe rozhodnutia parlamentu. Odo dňa svojho zriadenia vykonáva všetky činnosti potrebné na zabezpečenie riadneho chodu úradu a na prechod práv a povinností v oblasti územného plánovania, výstavby a vyvlastnenia podľa doterajších všeobecne záväzných právnych predpisov z Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky na úrad od 1. januára 2023.

Misia

Spoločne plánujeme a vytvárame príťažlivé mestá a obce. Potreby našej spoločnosti pretavujeme do férových pravidiel územného plánovania a výstavby. Komunikujeme dôstojne. Budúcnosť vidíme digitálne.

Vízia

Vytvárame príťažlivú územnú identitu Slovenska v súlade s prostredím, v ktorom žijeme.

Kompetencie úradu

Úrad je s účinnosťou od 1. januára 2023 ústredným orgánom štátnej správy pre územné plánovanie (okrem ekologických aspektov), výstavbu a vyvlastnenie.

Územné plánovanie - obr.

Územné plánovanie

Výstavba - obr.

Výstavba

Vyvlastnenie - obr.

Vyvlastnenie

Informačný systém - obr.

Informačný systém

V oblasti územného plánovania:

  • koordinuje činnosť ústredných orgánov štátnej správy, okresných úradov v sídle kraja, samosprávnych krajov a obcí,
  • je dotknutým orgánom štátnej správy pri prerokúvaní koncepcií, politík a programov ministerstiev a samosprávnych krajov,
  • metodicky riadi výkon štátnej správy na úseku územného plánovania okresného úradu v sídle kraja, odboru výstavby a bytovej politiky,
  • vypracúva metodiku obstarávania územných plánov regiónov, územných plánov obcí a územných plánov zón a metodicky usmerňuje orgány územného plánovania,
  • organizuje vzdelávanie zamestnancov samosprávnych krajov a obcí, ktoré obstarávajú územnoplánovacie podklady a územnoplánovacie dokumenty,
  • overuje skúškou odbornú spôsobilosť na obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov obcami a samosprávnymi krajmi,
  • vedie register odborne spôsobilých osôb,
  • zabezpečuje úlohy medzinárodnej spolupráce v oblasti územného rozvoja s osobitným dôrazom na spoluprácu so susednými štátmi, s členskými štátmi Európskej únie a Rady Európy v rámci Územnej agendy Európskej únie, Európskej konferencie ministrov zodpovedných za územné/regionálne plánovanie Rady Európy, Dohovoru o krajine v oblasti územného plánovania, Výboru pre bývanie a územný manažment Európskej hospodárskej komisie OSN,
  • obstaráva Stratégiu územného rozvoja Slovenska a jej aktualizáciu,
  • obstaráva Koncepciu územného rozvoja Slovenska a jej aktualizáciu a predkladá ju vláde Slovenskej republiky na schválenie,
  • zverejňuje Koncepciu územného rozvoja Slovenska,
  • obstaráva územno-technické podklady a poveruje ostatné orgány územného plánovania ich obstaraním,
  • posudzuje zadanie a návrh územného plánu regiónu a návrh zmien a doplnkov územného plánu regiónu,
  • prevádzkuje a sprístupňuje informačný systém o územnom plánovaní,
  • predkladá vláde každé štyri roky správu o stave v oblasti územného rozvoja Slovenskej republiky,
  • zabezpečuje poskytovanie dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí,
  • rieši spory pri prerokovaní územnoplánovacej dokumentácie, ak sa ich nepodarí odstrániť dohodou medzi príslušnými orgánmi štátnej správy.

V oblasti stavebného poriadku a vyvlastňovania:

  • vypracúva koncepcie a smery rozvoja na úseku územného rozhodovania, stavebného poriadku, štátneho stavebného dohľadu, stavebnej inšpekcie a vyvlastňovania,
  • zabezpečuje spoluprácu s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami a s orgánmi Európskej únie,
  • spolupracuje s Európskou komisiou na úseku uznávania odborných kvalifikácií pre výkon povolaní architekt a stavebný inžinier,
  • vytvára koncepciu bezpečnosti a vhodnosti výstavby a jednotnej technickej politiky určením všeobecných technických požiadaviek na výstavbu, vrátane požiadaviek na stavby určené pre bezbariérové užívanie,
  • vykonáva štátnu stavebnú správu, riadi a kontroluje jej výkon,
  • metodicky usmerňuje činnosť okresného úradu v sídle kraja, stavebného úradu a Slovenskej stavebnej inšpekcie,
  • zabezpečuje hlavný štátny stavebný dohľad,
  • vykonáva štátnu správu vo veciach vyvlastnenia, riadi a kontroluje jej výkon uskutočňovaný okresnými úradmi v sídle kraja,
  • určuje príslušnosť stavebného úradu pre vydanie rozhodnutia, ak sa má opatrenie alebo stavba uskutočniť v územnom obvode viacerých krajov,
  • koordinuje postupy správnych orgánov preskúmavajúcich záujmy chránené osobitnými predpismi v konaniach podľa stavebného zákona,
  • koordinuje uplatňovanie stavebného zákona špeciálnymi, vojenskými a inými stavebnými úradmi,
  • po prerokovaní s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy rozhoduje o rozporoch v konaniach podľa stavebného zákona v prípade, že sa vzniknutý rozpor neodstráni dohodou medzi príslušnými dotknutými správnymi orgánmi,
  • určuje obsah a rozsah odbornej prípravy a postup pri overovaní a osvedčovaní osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon činnosti stavebného úradu,
  • overuje skúškou osobitný kvalifikačný predpoklad na výkon činnosti stavebného úradu,
  • určuje v spolupráci so Slovenskou komorou architektov a Slovenskou komorou stavebných inžinierov obsah odbornej skúšky, navrhuje vymenovanie členov skúšobnej komisie, navrhuje preskúšanie oprávnených osôb a koordinuje činnosti týchto komôr,
  • vykonáva kontrolnú a evidenčnú činnosť priestupkov ukladaných podľa stavebného zákona,
  • poskytuje dotácie na prenesený výkon štátnej správy na obce na úseku stavebného poriadku.

Organizácia úradu

Úrad je s účinnosťou od 1. januára 2023 ústredným orgánom štátnej správy pre územné plánovanie (okrem ekologických aspektov), výstavbu a vyvlastnenie.

Organizačný poriadok
Štatút Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky

Návrh záverečného účtu ÚUPaV SR za rok 2022

Návrh štátneho záverečného účtu SR prerokovala Národná rada SR na 94. schôdzi avšak na hlasovaní 28.6.2023 k nemu neprijala navrhované uznesenie. Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky v záujme transparentnosti a dostupnosti údajov zverejňuje Návrh záverečného účtu za rok 2022.